Groepsrijden - Safety First!

Ladies First Cycling is groot.  Samen fietsen is gezellig, maar om de ritten zo veilig mogelijk te laten verlopen, horen daar afspraken bij. Want veiligheid vinden we hartstikke belangrijk!

 

Dus: 

  • Een Helm is verplicht tijdens elke rit.
  • Zorg ervoor dat je fiets in orde is (banden opgepompt, remblokjes niet versleten, schakelapparaat werkt soepel, enz).
  • TIP: Check altijd even de dag van te voren je fiets, dit voorkomt onverwachte verrassingen vlak voor je rit.
  • Neem altijd een bidon mee (met water of sportdrank) en iets te eten voor onderweg.
  • Neem 2 binnenbandjes, 3 bandenlichters en een pompje mee.
  • Zorg altijd voor wat cash geld en heb je LFC-rensterspas bij je.
  • Zorg ervoor dat je WA-verzekerd bent.
  • Neem fietslampjes mee aan het begin en einde van het seizoen.

 

Ladies First Cycling Tenue

Rensters die zich bij Ladies First Cycling aansluiten zijn verplicht het LFC-tenue 2019-2020 te dragen tijdens de LFC-ritten. Het verplichte LFC tenue bestaat uit een shirt met korte mouw en een korte wielerbroek. Deze worden (dankzij onze geweldige sponsors) tegen een heel zacht prijsje  aangeboden in onze webshop.

LFC-ritten zijn alle door LFC georganiseerde weekend- (ZoR) en woensdagavondritten (WaR).

Ook tijdens andere door LFC georganiseerde fietsactiviteiten is het dragen van het LFC 2019-2020 tenue verplicht.

Je krijgt een aantal keren per jaar de gelegenheid het prachtige LFC-tenue aan te schaffen via onze webshop.

nb: 'Nieuwe' rensters zijn tot de volgende bestelronde uiteraard vrij een door hen gekozen wielertenue te dragen.

LFC Rules: Gedragsregels binnen Ladies First Cycling:

  • We rijden 2 aan 2.
  • Samen uit - Samen thuis.
  • Sla je eerder af, meld dit aan de Ritleidster.
  • Aanwijzingen van de Ritleidster worden opgevolgd.
  • We passeren de Voorrijdster niet, tenzij dit wordt ‘vrijgegeven’ (op bijvoorbeeld een klim of tijdens een (thema-)training).
  • We rijden niet achter de Achterrijdster, zij sluit de groep.
  • De voorste fietsers waarschuwen andere weggebruikers tijdig en vriendelijk.
  • We waarschuwen elkaar door te roepen en signaleren (zie verderop).
  • We stoppen altijd voor rode verkeerslichten en houden ons aan de geldende verkeersregels.
  • We houden de handen aan het stuur (op de remhendels).
  • Niet plotseling remmen of van rijrichting veranderen.
  • Niet rijdend, naast je of achterom kijkend een gesprek voeren.
  • Bij pech (bv lek) rijdt iedereen naar een veilige plek. Ga, indien mogelijk, van de weg af. Er wordt gewacht en geholpen bij de reparatie.
  • Als iemand het tempo niet aankan laat de Ritleidster deze persoon op de tweede/derde rij fietsen en/of wordt het tempo aangepast.
  • Bij een klim wachten we boven tot de laatste van de groep boven is (niet meteen weer vertrekken, gun ook de laatste een moment rust). Alternatief: de snellere deelnemers 'vegen'. Dus ipv boven te wachten weer terug naar beneden, om vervolgens samen omhoog te klimmen.

Ritleidsters, Voorrijdsters en Achterrijdsters:

 

De Ritleidsters zijn er voor onze veiligheid. Zij zien er op toe dat de groep zich aan de Roze Regels houdt, dat de verkeersregels worden opgevolgd en leiden onze ritten in goede banen. De Ritleidster is het aanspreekpunt binnen de groep, maar zij spreken ook Rensters aan op hun gedrag.

Het bestuur vindt hun rol binnen de groepen erg belangrijk. Het bestuur staat achter deze meiden en ondersteunt ze waar nodig. We verwachten dan ook van iedereen dat zij de aanwijzingen van de Ritleidsters opvolgen en ze helpen in hun taak.

 

Uiteindelijk zijn we allemaal zelf verantwoordelijk voor onze eigen veiligheid en die van de groep. De Leading Ladies helpen ons hierbij. Zorg er zelf dus ook voor dat je goed op de hoogte bent van de Roze Regels, het groepsrijden en de Signalen en Roepen. De Leading Lady is NOOIT aansprakelijk voor jouw handelen tijdens een rit.

 

De Leading Lady is NIET per definitie de Voorrijdster van de groep. Dit kan, maar het mag ook iemand anders zijn die navigeert.

Tijdens de rit is het niet toegestaan de Voorrijdster te passeren. Tijdens beklimmingen kun je in  eigen tempo klimmen, en dus wel passeren. De afspraak is om boven aan de beklimming op een veilige plek (van de weg af) op elkaar te wachten, of te 'vegen'.

 

Dus:

Ritleidster: groepsaanvoerdster, aanspreekpunt, besluitvoerder.

Voorrijdster: rijdt de route voor, bepaalt tempo en geeft gevaren tijdig aan.

Achterrijdster: sluit de groep en geeft naar voren door dat bv het tempo iets mag worden aangepast.

 

De Voorrijdster probeert zo tijdig als mogelijk gevaren op de weg aan te geven; geef deze signalen door naar achteren zodat iedereen op de hoogte is van het gevaar (zie ook verderop).

Vooruit kijken is erg belangrijk binnen een groep, dus blijf vooral ook zelf scherp en alert!

 

De groep compleet houden

We fietsen met maximaal 2 rensters naast elkaar. Het is wettelijk niet toegestaan met meer dan 2 fietsers naast elkaar te fietsen. Hou de groep zo compact mogelijk, dus sluit aan op je voorganger. Tijdens het fietsen hou je je lijn vast (dus niet slingeren of plotseling ergens omheen rijden). 
Hou het tempo gelijkmatig, rem niet onnodig en hou niet plotseling je benen stil. 
De Achterrijdster sluit ALTIJD de groep, en kan vragen om aanpassing van het tempo.

 

Signaleren en roepen:

Er bestaan in de fietswereld vaste ‘codes’. Signaleer RUIM van te voren en geef de aanwijzingen naar achteren toe door!

  • Stoppen: (linker)arm omhoog + “Stoppen!”
  • ”Paaltjes/obstakels op de weg: lage armbeweging naar achteren aan de kant waar het paaltje/obstakel staat + “Paaltje!”
  • Gevaar op de weg (bv een gat): de arm laag naar de grond wijzen aan de kant van het gevaar + “Gat!” (zo specifiek mogelijk roepen)
  • Grind op de weg: de arm laag naar de grond en hand een zwaaiende beweging laten maken + “Grind!”
  • Tegenligger links: linkerarm naar achteren bewegen + “Tegen!”
  • Tegenligger rechts (wandelaar, hardloper): rechterarm naar achteren bewegen + “Voor!”
  • Inhaler: geen armbeweging, “Auto achter!” (zo specifiek mogelijk)
  • Verandering van richting: hand duidelijk uitsteken naar links of rechts
  • 1 vinger omhoog + “Single rijden!”: achter elkaar fietsen.
  • 2 vingers omhoog: de situatie is veilig genoeg om weer 2 aan 2 te rijden
  • Bij pech: “Lek!”
Maak je deze 'Code' snel eigen. Het vergroot je fietsplezier!

 

 

Stoppen langs de weg

Wanneer we de groep aan de kant zetten doen we dit op zo’n veilig mogelijke manier. Van de weg af indien mogelijk. Zorg dat andere weggebruikers er langs kunnen. Sta met max 2 rensters naast elkaar en maak de groep zo compact mogelijk. Tijdens deze stops heb je de gelegenheid snel even iets te eten, iets aan of uit te doen. De Voorrijdster geeft aan wanneer we weer verder rijden. Blijf zelf alert!

 

 

Tot slot

Alle afspraken lijken open deuren, maar raken soms wat op de achtergrond.  Schroom niet om elkaar op veiligheid te wijzen. We doen het tenslotte allemaal het liefst VEILIG!