Groepsrijden - Safety First!

Omdat ook bij Ladies First Cycling de groepen waarmee we fietsen steeds groter worden vinden we het van belang dat we dit samen zo veilig mogelijk doen. Samen fietsen in een groep is ontzettend gezellig, maar we moeten ons toch aan een aantal afspraken houden om de rit zo veilig mogelijk te laten verlopen.

 

Allereerst: wat neem je mee onderweg?

  • Helm is verplicht tijdens elke rit.
  • Zorg ervoor dat je fiets in orde is (banden opgepompt, remblokjes niet versleten, schakelapparaat werkt soepel, enz).
    • Tip: check altijd even de dag van te voren je fiets, dit voorkomt onverwachte 'verrassingen' vlak voor je rit.
  • Neem altijd een bidon mee (met water of sportdrank) en een reepje (of iets anders te eten) voor onderweg.
  • Neem 2 binnenbandjes, 3 bandenlichters en een pomp mee.
  • Zorg altijd voor wat cash geld en dat je je identiteitsbewijs en verzekeringspasje bij je hebt.

LFC Rules: Gedragsregels binnen Ladies First Cycling:

  • We rijden 2 aan 2.
  • Samen uit samen thuis.
  • Sla je eerder af, meldt dit de Leading Lady.
  • Aanwijzingen van de Leading Ladies worden opgevolgd.
  • We passeren de Leading Lady/Voorrijdster niet, tenzij dit wordt ‘vrijgegeven’ (op bijvoorbeeld een klim of tijdens een (thema)training).
  • We rijden niet achter de Achterrijdster, zij sluit de groep.
  • De voorste fietsers waarschuwen andere weggebruikers tijdig en vriendelijk.
  • We waarschuwen elkaar door te roepen en signaleren (zie verderop).
  • We stoppen altijd voor rode verkeerslichten en houden ons aan de geldende verkeersregels.
  • We houden de handen aan het stuur (op de remhendels).
  • Niet plotseling remmen of van rijrichting veranderen.
  • Niet rijdend, naast je of achterom kijkend een gesprek voeren.
  • Bij pech (bv lek) rijdt iedereen naar een veilige plek. Ga, indien mogelijk, van de weg af. Er wordt gewacht en geholpen bij de reparatie.
  • Als iemand het tempo niet aankan laat de Leading Lady deze persoon op de tweede/derde rij fietsen en/of wordt het tempo aangepast.
  • Bij een klim wachten we boven tot de laatste van de groep boven is (niet meteen weer vertrekken, gun ook de laatste een moment rust). Alternatief: de snellere deelnemers 'vegen'. Dus ipv boven te wachten weer terug naar beneden tot de laatste Renster van de groep, om vervolgens weer omhoog te klimmen.

Onze Leading Ladies:

 

De Leading Ladies zijn er voor onze veiligheid. Zij zien er op toe dat de groep zich aan de Roze Regels houdt, dat de verkeersregels worden gerespecteerd en proberen zo goed als mogelijk onze ritten in goede banen te leiden. De Leading Lady is het aanspreekpunt binnen de groep, maar zij spreken ook Rensters aan op hun gedrag (een niet altijd even leuke taak).

Als bestuur vinden we hun rol binnen onze groepen erg belangrijk. Het bestuur staat achter deze meiden en ondersteunt ze waar nodig. We verwachten dan ook van iedereen dat zij de aanwijzingen van de Leading Leadies opvolgen en de Leading Ladies helpen in hun taak.

 

Uiteindelijk zijn we allemaal zelf verantwoordelijk voor onze eigen veiligheid en die van de groep. De Leading Ladies helpen ons hierbij. Zorg er zelf dus ook voor dat je goed op de hoogte bent van de Roze Regels, het groepsrijden en de Signalen en Roepen. De Leading Lady is namelijk NOOIT aansprakelijk voor jouw handelen tijdens een rit.

 

Bij LFC werken we met een Leading Lady (en bij een grotere groep ook met een door de Leading Lady aangewezen Achterrijdster). Tijdens de rit is het niet toegestaan de Leading Lady te passeren, de Leading Lady geeft immers het tempo en de route aan. Tijdens beklimmingen kun je uiteraard in je eigen tempo klimmen, dus is het wel toegestaan de Leading Lady te passeren. De afspraak is om boven aan de beklimming op een veilige plek (van de weg af) op elkaar te wachten, of te 'vegen'.

 

De Leading Lady probeert zo tijdig als mogelijk gevaren op de weg aan te geven, geef deze signalen door naar achteren zodat iedereen op de hoogte is van het gevaar (zie ook verderop). Zorg dat je niet geheel afhankelijk bent van diegene die voor je rijdt. Vooruit kijken is erg belangrijk binnen een groep. Kijk niet alleen naar je directe voorganger, maar ook verder naar voren: komt er een bocht of obstakel aan? Wees je bewust van het feit dat je aan het verkeer deelneemt.

 

De groep compleet houden:

We fietsen met maximaal 2 rensters naast elkaar, de kans op ongelukken wordt hierdoor een stuk kleiner. Daarnaast is het wettelijk ook niet toegestaan met meer dan 2 fietsers naast elkaar te fietsen. We willen de groep zo goed als mogelijk compact houden onderweg, dus aansluiten op je voorganger. Dit doen we vooral vanwege de veiligheid: auto’s die ons willen passeren kunnen dit gemakkelijker en er kunnen geen auto’s in de groep terecht komen.
Tijdens het fietsen houden we onze lijn vast (dus niet slingeren of plotseling ergens omheen rijden), zodat het voor de anderen voorspelbaar is hoe je zult rijden. We proberen gedurende de rit in een gelijkmatig tempo te fietsen, we remmen niet onnodig en houden niet plotseling onze benen stil. Hierdoor wordt het makkelijker voor de anderen om je te volgen.
We fietsen niet achter de Achterrijdster. de Achterrijdster sluit voor de Leading Lady de groep. Soms zullen we onderweg het tempo laten zakken (temporiseren) of bij een kruising wat langer staan wachten. Dit om de groep weer te hergroeperen (bijvoorbeeld na een afdaling) of veiligheid beter te kunnen waarborgen.

 

Signaleren en roepen:

Er bestaan in de fietswereld vaste ‘codes’ om gevaar aan te geven. Vaak is dat een duidelijke kreet en een armgebaar. Signaleer RUIM van te voren en geef de aanwijzingen naar achteren toe door!

  • Stoppen: (linker)arm omhoog + “Stoppen!”
  • ”Paaltjes/obstakels op de weg: lage armbeweging naar achteren aan de kant waar het paaltje/obstakel staat + “Paaltje!”
  • Gevaar op de weg (bv een gat): de arm laag naar de grond wijzen aan de kant van het gevaar + “Gat!” (zo specifiek mogelijk roepen)
  • Grind op de weg: de arm laag naar de grond en hand een zwaaiende beweging laten maken + “Grind!”
  • Tegenligger links: linkerarm naar achteren bewegen + “Tegen!”
  • Tegenligger rechts (wandelaar, hardloper): rechterarm naar achteren bewegen + “Voor!”
  • Inhaler: geen armbeweging, “Auto achter!” (zo specifiek mogelijk)
  • Verandering van richting: hand duidelijk uitsteken naar links of rechts
  • 1 vinger omhoog + “Single rijden!”: achter elkaar fietsen.
  • 2 vingers omhoog: de situatie is veilig genoeg om weer 2 aan 2 te rijden
  • Bij pech: “Lek!”
Wij verzoeken jullie met klem deze signalen en roepen te gebruiken. Dit voorkomt vervelende situaties, schade aan je materiaal of valpartijen. En het vergroot je fietsplezier!

 

 

Stoppen langs de weg

Wanneer we de groep aan de kant zetten is het van belang dit op zo’n veilig mogelijke manier te doen. Waar het kan gaan we van de weg af. Zorg er wel voor, wanneer we op de stoep staan bijvoorbeeld, dat andere weggebruikers er nog wel langs kunnen. Sta met maximaal 2 rensters naast elkaar en maak de groep zo compact mogelijk. Tijdens deze stops heb je de gelegenheid snel even wat eten, of je arm- en beenstukken uit te doen. Wanneer we weer verder rijden geeft de voorrijder dit aan. KIJK eerst voordat je de weg op draait, komt er geen ander verkeer aan.

 

 

Veilig samen fietsen!

We zullen zo nu en dan de afspraken voor onze ritten nog even aanhalen. Maar schroom ook niet om elkaar even op de afspraken of het signaleren te wijzen. Op deze manier wordt iedereen bewust van de afspraken en hun nut. Ze gelden immers niet alleen in onze groep, maar ze gelden in elke groep waarin je meefietst. Wij hopen samen met jullie nog vele veilige en mooie ritten te maken.